Võitluses depressiooniga: mis mind enim aitas.

Kui algas praegune aasta, siis olin mina omadega mustas augus. Mul oli päris sügav depressioon, mis tulenes siis sellest, et kaotasime oma pisikese täpikese. Sihuke löök tegi minuga 1-0 minu kahjuks.

Mäletan, et oli aeg mil tööle sõites mõtlesin, et kui kerge oleks lihtsalt mitte eksisteerida. See kõik kestis kuskil kolm kuud, kui eelmise aasta kuud ka lisada, siis neli-viis kuud. Kui ma ühel hommikul tööle sõites avastasin end mõtteilt, et kui tore oleks auto alla näiteks jääda, kooma langeda ja seeläbi kõigest valust lahti saada. Sel hetkel ma mõistsin, et ma pean midagi ette võtma, kuna niimoodi ei tohi asi jätkuda.

Enda kokku võtmine oli meeletult raske. Oli kümneid kordi mil avasin hunnikuis lehti teemadel, et mida ette võtta depressiooniga ning sulgesin need lehed nuttes. Mul ei olnud jõudu, et lugeda seda teksti mis seal oli. Vaid lugemine tundus juba täiesti ületamatu asi, ammugi siis millegi ette võtmine.

Lõpuks ma aga lihtsalt nutsin ja lugesin, kirjutades sealt asju endale ümber, kirjutasin-kirjutasin-kirjutasin ning samal ajal nutsin meeletult. Imekombel hakkas mul kergem ja edaspidi suutsin ma lugeda ilma, et sellega kaasneks ojadena pisaraid.

Võtsin kodust seisva vihiku ning see sai minu päevikuks sel teel. Esialgu kirjutasin oma tunnetest, mida ma tunnen ning miks ma nii tunnen. Tunnete kirja panemine aitab iseennast mõista ning hingel hakkab ka kergem. Kui pea ei tee Sinuga koostööd, siis iseenda mõtete lugemine paberil ja nende analüüsimine on suureks abiks.

youare

Koostasin listi pealkirjaga “Everyday small things what YOU NEED TO DO!” Suhtumine, et mina ise olen see, kes ennast peab sundima ja käsutama oli väga tähtis. Kui Sa oled masendunud/depressioonis, siis suurem osa Sinust ei tahagi midagi teha ega ette võtta. Siiski kui sealjuures on Sinus kasvõi killuke jõudu, et sellest august välja ronida, siis on väga oluline seda killukest mitte ära kaotada.

Ma panen siia kirja oma “Everyday small things what YOU NEED TO DO!” listi: Minu ‘Wellness toolbox’ teisisõnu.

  1. Jaluta!
  2. Joo teed.
  3. Loe raamatut! Kasvõi üks leheke.
  4. Mine vanni, kui tunned, et tahad!
  5. Vaata Scrubsi või Sõpru.
  6. Mängi kassidega ja koeraga.
  7. Tee kasvõi üks kodutöö. Nt pese laud.
  8. Kuula rõõmsat muusikat.
  9. Räägi näost-näkku sõbraga, ehk siis minu puhul Kalliga!
  10. Muuda keegi rõõmsamaks (naerata nt).
  11. Värvi huuled!

Listi põhimõte ongi, et asjad mida Sa endalt ootad oleksid teostatavad. See nimekiri põhineb sellel, et mul oli 0 energiat ja tahtejõudu ehk sellised pisiasjad, need olid minu jaoks rasked. Kes on ise sügavas depressioonis või masenduses olnud, see kindlasti mõistab. Pisiasjad viivad sind lähemale suuremale eesmärgile, kuna sa tunned, et said millegiga hakkama. See tunne on väga oluline!

Need asjad ei pidanud olema midagi suurt ega võimsat, vaid just sellised pisiasjad mis paneksid iseennast paremini tundma. Mis annaksid rõõmu ja positiivset emotsiooni. Isiklik nimekiri peabki põhinema asjadel mida Sa tead, et tegelikult ka naudid.

Panin aluse veel teisele nimekirjale, mis on sarnane esimesele. Kirjutasin üles punkti, sinna alla lisasin kogu kuu päevad. Kui päeval sain ülesandega hakkama, siis sain kuupäeva järele lisada linnukese.

Depression self-help checklist

Positive choises I made today ehk positiivsed otsused/asjad mis täna korda saatsin:

  • Rääkisin sõbra või pereliikmega näost näkku. Minu jaoks oli see kerge, kuna ma ju elan Kalliga koos.
  • Lõpeta enda kallal nii karm olemine, võitle iseenda negatiivsete mõtete vastu. Kui ma asja käsile võtsin, siis sain kenasti hakkama. Ma tean, et nädala asi õnnestus, kuid edasist ei oska öelda, kuna olin lõpetanud märkmete tegemise. 
  • Värskes õhus ajaveetmine vähemalt 15 minutit. Kuna ma töötasin lapsehoidjana, siis see asi oli igapäevaselt tehtud. Tööl olid lapsed ehk põhjus miks enda tunded alla suruda, rõõmus välja paista ning pisikeste tuju ja päev rõõmsaks teha. 
  • Harjutasin lõõgastavaid tehnikaid, näiteks minu puhul siis hingamistehnika. Kasutasin tehnikat, et negatiivne välja ja positiivne sisse. Käisin õues ringi omaette pobisedes seda lauset, sealjuures sügavalt sisse-välja hingates, üllatavalt tõhus meetod.
  • Tegin trenni vähemalt 30 minutit. Sellega ma ei saanud kordagi hakkama, kuid ebaõnnestumine mind ei morjendanud, kuna vähemalt ülejäänud nimekirjaga ju sain!
  • Tegin vähemal ühe asja oma ‘wellness toolbox’ listist. Sellega sain ka kenasti hakkama.
  • Vältisin rasvaseid ja magusaid toite. Asi ei olnud dieedis vm, vaid ma jõudsin oma lugemiste käigus selleni, et sellised asjad muudavad inimese enesetunde tegelikult kehvemaks. Suhkur näiteks annab sulle feik energia ehk tegelikult võtab sinu keha varud, töötab need täielikult läbi ning seejärel tunned sa ennast veel rohkem läbi kui enne suhkru mugimist. Sellega sain ma igatahes ka kenasti hakkama. 
  • Sõin vähemalt ühe “super-food” toidu, näiteks nagu banaani, pruuni riisi või spinatit. Need on mega kasulikud inimese vaimse tervise jaoks. Ma ei mäleta mis see täpselt oli, kuid banaan sisaldab nn õnnehormooni. Rohkem superfoode vaimse tervise jaoks leiad siit! Kerides seal, siis all pool tuleb. Seal on üldse väga palju kasulikku infot.
  • Ergutasin ennast Omega 3 ja B-vitamiiniga. St seda, et võtsin neid vitamiinidena lisaks või sõin rohkelt toitu, mis sisaldas kumbagi neist kahest. Omegat ei tarbinud tegelikult, kuid B-vitamiine sõin korralikult. 

Kogu see nimekiri võib tunduda tühine, kuid see aitab väga palju! Niimoodi Sa sead iseendale eesmärke, seejuures üles kirjutades ning täites igapäevaselt, siis see annab jõudu juurde. Sul on tahtmist asjadega hakkama saada, et saaks linnukese kirja ning hiljem tunned, et Sa olid väga tubli ja tegelikult oledki! See kui asendad masendunud mõtted ja justkui tegevusetuse, see annab meeletult juurde. Tuleb tagasi mõistmine, et oled tubli ja saad asjadega hakkama. Tunned arengut ning seda, et elu ikkagi liigub ning elus on ka häid asju. Positiivsus hakkab tasakesi kehasse tagasi voolama.

Hästi tähtis ongi see, et iseennast panna mõistma, et Sina oled oluline ning väärtuslik! Sind on vaja ning igaüks meist on väärt rõõmu. Ei tohi alla anda enne, kui tunned end paremini. Parema enesetundega tuleb ka lõpuks rõõm tagasi.

Ma mainiksin veel ära, et kolm õige olulisemat asja on-

  • Magada korralikult ehk vähemalt 8 tundi ööpäevas. Ma 8 tunniga hakkama ei saanud, kuid vähemalt asendasin 3-4 tunnised uned 6-7 tunnistega. 
  • Süüa ilusti! Toidukordi ei tohi vahele jätta, peab vältima rasvu ja suhkrut ning jooma palju vett. Lisaks siis süüa toitainerikkaid asju, näiteks nagu banaan! Kolm korda päevas korralikult ei söönud, kuid vähemalt näksisin pidevalt super-foode ning lõpetasin näljasena istumise.
  • Lõpetada negatiivsed mõtted ja jutud! Neil ei tohi lasta oma elu elada, nendega peab astuma sõtta! Sõda alusta nii nagu Sulle on parem. Mina tapsin neid mõtteid ja saatsin kõiksugu pimedatesse urgastesse. Käskisin endal lõpetada iseenda kõiges süüdistamise. Seadsin endale reegli, et ei tohi kobiseda ega näägutada. Kui sul midagi head öelda ei ole, siis ole parem tasa! Sama värk ka mõtlemisega.

Seoses halbade mõtetega, siis tean ka seda, et tihtipeale öeldakse nendega sõdimise kohta, et nii teha ei tohi. Soovitatakse, et pead neist rahulikult lahti laskma. Näiteks kujuta enda peas ette, et kirjutad halva mõtte paberile ja saadad ta rahulikult minema, paludes tagasi mitte tulla. Minu puhul kahjuks selline lähenemine ei toiminud, kuid samas Kallil toimib, seega igaühele oma.

Igatahes võitluses depressiooni, masenduse või stressiga on kõige olulisem olla iseenda mõtete ja elu üle valitseja! Jah see on raske, kui isegi mitte ei tundu ületamatu, kuid usu mind Sa saad hakkama! Usk iseendasse on kõige olulisem ning ma tean, et ega tegelikult alguses seda väga ei olegi. Kuid kui ennast kokku võtta niipalju, et panna kirja oma mõtted ning luua self-help nimekirjad, siis hakkab palju kergem!

Need nimekirjad annavad tunde, et jah mina ISE kontrollin oma elu, mitte elu ei kontrolli mind ning see tunne on oluline!

Mina sain ülalolevate nimekirjade ja suhtumisega oma mustast august välja. Edaspidi hakkasin muutma oma suhtumist ning mõtteviisi veel edasi. Kui sa oled depressioonist jagu saanud, siis kindlasti ei tohi ennast ‘käest lasta’ kuna paratamatult on nii, et kui Sul on korra elus depressioon olnud, siis on ta kerge tagasi tulema. Tagasi tuleb ta tavaliselt nii, et hiilib ligi ja sa ei saa enne arugi, kui omadega mustas augus jälle istud. Vastik salakaval elukas ühesõnaga.

Kindlasti mainin ka ära, et kui Sa tunned, et ei saa oma jõududega hakkama, siis ära häbene abi otsimast. Hea psühholoog või psühhiaater on väga kasulik. Mine ja otsi abi! Sind aidatakse ning abi otsimine, see ei ole häbiasi. Kindlast kui kellelgi soovi on, siis võib ka kirjutada mulle. Ekspert ma ei ole, kuid ma kuulan ja aitan nõu-jõuga nii kuis oskan!

youareimportant

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s