When i’m gonna be a parent…

Eelmine kord rÀÀkisin teemast laps ja elektroonika,  sel korral aga laps ja multikad ning arvuti jms mÀngud. Osaliselt ka elektroonikaga seotud teema.

Ma olen alati olnud arvamusel, et multikad ei ole parim ajaviitmise valik ei lapse ega tÀiskasvanu jaoks. MÔnikord on loomulikult tore vaadata multikaid aga pidev multikate vaatamine toob vaid kahju. Liigne teleka vaatamine ei ole ju samuti kellelegi kasulik.

Olen mĂ”elnud, et minu laps hakkab nĂ€gema multikaid ilmselt vĂ€ga-vĂ€ga harva. Ma olen nĂ€inud seda kuidas mĂ”jub lapsele multikatest sĂ”ltuvuses olek ning uskuge mind, see on kĂ”ike muud kui tore. NĂ€iteks ĂŒks asi oli see, et laps Ă€rkas öösel ĂŒles ja hakkas ĂŒsnagi paaniliselt nutma, lĂ€bi nutu aina uuesti ja uuesti korrutades, et tahab multikaid nĂ€ha.

NĂ€iteks tapavad multikad lapse enda kujutlusvĂ”imet, pidurdavad lapse korraliku kĂ”ne arengut, silmanĂ€gemisele on kahjulikud, liialt multikaid vaadates ei liigu laps piisavalt ega avasta enda ĂŒmber toimuvat elu, kĂ€itumisele vĂ”ivad kahjulikku mĂ”ju avaldada ja sotsiaalelu hĂ€irivad tsipa vanemaks saades ka kĂ”vasti. Söögi ajal multikate vaatamisest ma ei hakka rÀÀkimagi.

ÜhesĂ”naga neid negatiivseid asju on multikate juures veel tohutult palju. Loomulikult kĂ”ik nende juures ei ole negatiivne, noh ma usun, et nĂ€iteks vĂ€ikeses koguses Ă”petavaid multikaid on kindlasti lapsele kasulik vaatamine. Ja suuremaks saades ma tahan, et ta nĂ€eks ka disney multisi, kuna need on ju nii armsad enamjaolt 🙂

Ma olen seda planeerinud umbes niimoodi, et kuni kuskil kolmeseks saamiseni ei ole ĂŒsnagi kindlasti mitte mingeid multikaid. Ning mingil hetkel paar korda nĂ€dalas saab vaadata, kui multikad peaksid suurteks lemmikuteks saama, siis olen valmis igal tööpĂ€eva hommikul talle ĂŒks-kaks lĂŒhikest multikat nĂ€itama. Kindlasti peavad olema multikad Ă”petava sisuga ning ei tohi olla vĂ€givaldsed. PĂ”rsas Peppa ja jĂ€nku Jussi omad on minu meelest nĂ€iteks ĂŒsna sobivad.

Usun, et nĂ€iteks lapsevanemal endal on ka lihtsam kui ta hommikul lapsel laseb kĂŒmme kuni viisteist minutit multikaid vaadata, ĂŒle selle ma isiklikult ei lubaks. Selle ajaga saab ennast korda tehtud vĂ”i hommikusöögi valmistatud. Planeeritud olla on hea asi 🙂

ArvutimĂ€ngude osas on aga asi juba keerulisem. Loomulikult kui ta on pisike siis tal ei ole nii suurt huvi ning kuni ta pole arvutimĂ€ngudega tutvust teinud on huvi null. Kuid ĂŒhel hetkel tekivad loomulikult lapsel sĂ”brad ning laps hakkab sĂ”pradel kĂŒlas kĂ€ima ning on suur vĂ”imalus, et seal teeb tutvust arvutimĂ€ngudega ning siis hakkabki ilmselt nĂ”udmine pihta. See ongi selline keerulisem teema, kuna ma ei soovi oma lapsele osta isiklikku arvutit. Kui ta ĂŒhises arvutis mĂ€ngida soovib ning on piisavalt vana ja me juba lubame ka, siis peab olema ikkagi ajaline piirang. Ma arvan, et see saab olema kahe-kolme tunnine.

Kui laps on aga puberteediealine ning otsustamegi kambakesi, et olgu saad oma arvuti vot siis lĂ€heb asi raskeks. TĂ€napĂ€eval on kĂŒll kĂ”iksugu programmid, et mÀÀrata paroole ja kontrollida seda kaua ta olla saab, kuid sĂ”da ei pruugi tulemata jÀÀda. Meie vĂ”ime oma lastele Ă”petada omi vÀÀrtushinnanguid aga puberteediealine on siiski pubekas ning me ei tea kunagi, et kuidas meie tegelinski vĂ€lja kukub vĂ”i mis need pubeka hormoonid korraldavad. Me siin oleme rÀÀkinud, et loodame sellele, et laps saab minu pubeka 😀 Mul oli see pea olematu aga Kalli olevat tĂ”eline pubekas olnud.

Ja samas kus on piir? Kus on sinu kontrollimise piir ning kus on piir noh? Kuidas sa tead, et ei ole liialt kontrolliv? Ei teagi. Kuidas sa tead, et kontroll on piisavalt sinu kĂ€tes? Ei teagi. Ning ĂŒks hetk on siiski see aeg kus on aeg lasta neil suureks kasvada. Nad peavad Ă”ppima ise vastutustundlikud olema ning ise oma otsuseid tegema. Aga kuna on see aeg?

Ma loodan, et kui kunagi see kauge aeg kĂ€tte jĂ”uab me saame aru. Kuigi ma oma last veel kasvatanud ei ole, siis lapse kasvatamine on ikka raske kĂŒll ma ĂŒtlen 😀  Ma nĂ€iteks usun, et kuni selle puberteedieani on elu ikka lill aga vot hiljem lĂ€heb raskeks. Muidugi ta ei ole mingi hull lill aga rasketel aegadel peab endale korrutama, et oota vaid kuni puberteet kĂ€tte jĂ”uab 😀

kidsandtehnology

Lisa kommentaar

