Taimetoitlus ja sellega kaasnev rauapuudus

Nimelt sain eelmise aasta lĂ”pukuudel teada, et mul on tugev rauapuudus. Loomulikult ma ei olnud ĂŒllatunud aga noh peale arsti suust kuulmist vĂ”tsin selle likvideerimise kĂ€sile.

Kopeerin teile siia veidi juttu ka sellest milleks me rauda vajame ja mis toob endaga kaasa rauapuudus.

Milleks on vaja rauda?

Raua peamine ĂŒlesanne organismis on hapniku sidumine kopsudest ja hapniku transport. Enamik kogu kehas olevast rauast on kahe valgu – hemoglobiini ja mĂŒoglobiini – koostises, varustades hapnikuga vastavalt kudesid ja lihaseid. ÜlejÀÀnud rauast valdava osa moodustavad kehas sĂ€ilitatavad rauavarud, lisaks kuulub raud paljude ensĂŒĂŒmide koostisse, osaledes muuhulgas energiatootmises ning immuunsĂŒsteemi töös.

Mida toob kaasa rauapuudus?

Rauavaeguse tunnusteks ka kergelt alanenud rauataseme korral on fĂŒĂŒsilise vastupidavuse ning vaimse tegevuse produktiivsuse vĂ€henemine, motivatsioonipuudus ja apaatsus, tĂ€helepanuvĂ”ime alanemine.

Rauavaegusaneemia tunnuste hulka kuuluvad vĂ€simus, energiapuudus, koormusel kiiresti tekkiv hingeldus, kahvatu nahk, raskused kehatemperatuuri hoidmisel, isupuudus, lĂ”hed suunurkades, keele ja neelamise valulikkus, juuste vĂ€ljalangemine, maitsemeele muutused, töö- ja Ă”pivĂ”ime vĂ€henemine, immuunsĂŒsteemi nĂ”rgenemine ning sellega kaasnev vastuvĂ”tlikkus nakkustele. Rasedusaegse rauavaegusaneemiaga on seotud enneaegsed sĂŒnnitused ning laste madal sĂŒnnikaal. Rauapuudusega vĂ”ib kaasneda ka maitseveidrus, mis avaldub nt savi, mulla, paberi, vĂ€rvi, tĂ€rklise vĂ”i jÀÀ söömises.

Igatahes hakkasin mina eelmise aasta Detsembril arsti mÀÀrusel tarbima retaferi 100mg rauatablette aga nagu neile vĂ€ga omane, siis tulid ka mulle kĂ”rvalmĂ”jud. Peale mĂ”nda aega kĂ”rvamĂ”jude ignoreerimist need vaid sĂŒvenesid, seetĂ”ttu ja lisaks veel ĂŒhele tegurile sai otsustatud nende tarbimine lĂ”petada. Muidugi mĂ”ista ma teadsin, et pean oma saadava raua kogust kuidagi siiski suurendama.

Naissoost taimetoitlane kelle vanus jÀÀb 18-45 eluaastasse peab pÀevas saama 27mg rauda ning ma ei ole selles kindel, kuid julgen pakkuda, et menstruatsiooni ajal on see kogus isegi veidike suurem.

Aga kuidas siis saada 27mg rauda pĂ€evas? No alustuseks ostsin ma apteegist hemoglobiini batoone, kuid ĂŒhest batoonist saab vaid 5mg rauda ning selle ĂŒhe endale sisse saamisega on mul isegi raskusi. Batoonike ei ole mitte ebameeldiva maitsega vaid tohutult magus ja ma ei talu eriti hĂ€sti magusat, eriti veel midagi nii magusat. Kui ma selle batoonikese olen nahka pistnud, siis on vaja veel 22mg rauda ning noh muidugi saab seda Ă”igesti toitumisest.

Minu jaoks on aga tervislik ja Ă”ige toitumine ĂŒks tohutu vĂ€ljakutse. Vahepeal olin ma tĂ€iesti tervisliku toitumise juures, kuid miskipĂ€rast kaldusin ma sealt kĂ”rvale ja tervislik toitumine asendus ebatervisliku ja pea ĂŒldse mitte söömisega. Mul ei ole söömishĂ€ireid vaid on laiskus tekkinud. Ma ei viitsi enam eriliselt kokata ja seetĂ”ttu söön ka mĂ€rgatavalt vĂ€hem ning ebatervislikumalt. Vahepeal on mul nĂ€iteks hull nĂ€lg kallal aga kuna ma kokata ei viitsi asendan toidu tassitĂ€ie teega…nagu nii ebanormaalne lihtsalt 😀 Kui ma praegu sellest kirjutan, siis jĂ”uab kohale selle tegevuse debiilsus…

Igatahes paar pĂ€eva tagasi hakkasin ma uurima, et mis toitudest siis saada see 27mg rauda pĂ€evas kĂ€tte? JĂ”udsin vĂ€lja ĂŒhe tohutult kasuliku artiklini ja sain sealt portsu teadmiste vĂ”rra rikkamaks ning ĂŒritan ennast nĂŒĂŒd sellel nĂ€dalal kokku vĂ”tta ja hakata tulevast nĂ€dalast teadlikumalt toituma.

Hoian ka teid kursis, et kuidas olukord on ja taimetoitlastele ning veganitele panen sĂŒdamele, et pöörake suurt tĂ€helepanu sellele, kui palju rauda te pĂ€evas tarbite ning ka teie, kes te liha tarbite, kuna rauavaegusaneemia esinemisagedus taimetoitlaste hulgas on sarnane segatoitlaste omaga.

Rauapuudus on tÔsine teema ning meie keha tÔesti vajab rauda!!

Ma ei hakka siia ise veel pikemat teksti selle kohta kribama aga SIIN (klikka siia) on kÔik kirjas, mida vaja teada! Lisaks on seal ka soovitatud toitainete tabelid kus palju rauda ning palju-palju muud kasulikku infot.

Hoidke enda tervist! 🙂

Lisa kommentaar

